Ondersteuning

Commissie van Begeleiding (CvB)
De Commissie van Begeleiding monitort alle leerlingen van de school m.b.t. hun cognitieveen sociaal-emotionele ontwikkeling van zowel de individuele leerling als de groep via verslagen van het kernteamoverleg waar het OPP (ontwikkeling perspectief plan) van de leerling centraal staat. De CvB beoordeelt ook de extra ondersteuningsaanvraag m.b.t. RT, diagnostiek en onderwijstijdreductie. Om de week heeft het managementteam een CvB overleg.

Kernteams
Als een kind plaatsbaar wordt geacht, wordt het toegewezen aan een kernteam. De kernteams geven vorm aan de zorg en begeleiding van de leerlingen en bestaat uit de leerkracht, de intern begeleider en de schoolpsycholoog. Dit kernteam heeft en keer in de zes weken een overleg, indien nodig kan het kernteam vaker bij elkaar komen. Alle kinderen uit de groep worden dan op didactisch- en sociaal-emotioneel gebied besproken. Bij dit overleg zijn de leerkracht, intern begeleider en de schoolpsycholoog aanwezig. Het verslag van het kernteamoverleg wordt doorgestuurd naar de CvB om de ontwikkelingen van de kinderen uit de groepen te monitoren. Ouders worden door de schoolpsycholoog op de hoogte gebracht en betrokken bij de actiepunten vanuit het kernteam.

Intern begeleider
De intern begeleider coacht leerkrachten m.b.t. klassenmanagement en didactisch aanbod. Daarnaast coördineert de intern begeleider de toetsen die gebruikt worden in het leerlingvolgsysteem (LVS). De intern begeleider heeft ook een taak in het screenen van de kinderen, dat wil zeggen in het volgen en het analyseren van de leervorderingen. Voor lezen (technisch en begrijpend), rekenen, woordenschat en spelling wordt door middel van CITO toetsen het vorderingsniveau bepaald. De uitslagen van deze toetsen worden in het leerlingvolgsysteem opgenomen en tijdens de leervorderingsgesprekken (ook wel OPPgesprekken genoemd) met ouders besproken.

Schoolpsycholoog
Aan iedere groep is een schoolpsycholoog verbonden. De schoolpsycholoog ondersteunt de leerkracht op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen, kijkt mee naar de kinderen en neemt deel aan de overleggen rondom het kind als voorzitter van de kindbespreking. De schoolpsychologen voeren ook de intakegesprekken met de ouder(s) van nieuwe kinderen. Op afroep of eigen initiatief nemen de schoolpsychologen deel aan de Commissie van Begeleiding.

Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)
Alle belangrijke informatie over het kind wordt bij plaatsing verzameld in een OPP. De observatie-, begeleidings-, behandelings- en leerdoelen voor de lange termijn worden beschreven en besproken met ouders tijdens de intake. 22 Na een periode van zes weken vult de school het OPP aan, waarin de voorlopige uitstroomprognose wordt omschreven (vanaf een leeftijd eind groep 5). Dit einddoel wordt vastgesteld in nauw overleg met de ouders, moet realistisch en haalbaar zijn en wordt planmatig uitgevoerd. Er kunnen ook tussendoelen worden opgesteld, zodat er steeds bekeken kan worden of de ontwikkeling verloopt volgens de verwachtingen die voor de leerling zijn vastgelegd. Zo blijven school en ouders met elkaar in gesprek en weten we van elkaar welk niveau er wordt nagestreefd. We werken dus planmatig en doelgericht en stemmen steeds af op wat de leerling nodig heeft om de doelen te behalen.
Tijdens een OPP-gesprek wordt het ontwikkelingsperspectief bepaald en/of bijgesteld. Door de leerkracht worden de gegevens vanuit het OPP vertaald naar de praktijk in de klas en gebruikt voor de planning van de leerstof

Nieuws van De Brug

De Brug in beeld

Locatie

Route
Powered by BasisOnline