Specialistische groep de Sloep
De hulpvraag van deze kinderen doet een beroep op de expertise van onderwijs, behandeling en dagbesteding. Deze inbreng leidt tot één geïntegreerd aanbod in de vorm van een rijke leeromgeving, waarin de ontwikkeling van het kind centraal staat. Vanuit zijn of haar feitelijke mogelijkheden worden aangrijpingspunten gezocht die gericht zijn op het worden van een gewoon schoolkind. In de relatie met de omgeving en begeleiding wordt het kind gestimuleerd haalbare stappen te zetten om besef te krijgen van zichzelf, deel uit te maken van een groep en om al lerend zich ook didactische vaardigheden eigen te maken.
Onze rijke leeromgeving maakt gebruik van pedagogische grondvormen, die individueel en gedoseerd per kind worden ingezet. Het gaat hierbij om: nabij zijn, verzorgen, eten, spelen, eropuit trekken, werken, leren, gebruik van taal en rituelen.
Via observatie en nauw samenwerken met de ouders wordt verkend welke ingangen voor het kind in welke mate, qua omvang, volgorde en intensiteit, haalbaar en wenselijk zijn. Uitgangspunten zijn enerzijds structuur, visualisering en voorspelbaarheid, anderzijds uitdaging en betekenisgeving, zodat het kind vanuit vastzitten in beweging komt en kan gaan functioneren in een omgeving buiten het eigen gezin. Deze leeromgeving zorgt ervoor dat de leerling weer door kan groeien naar een reguliere schoolomgeving. Zo is het kind weer een schoolkind en van daaruit kan de overstap worden gemaakt naar een gewone klas in het (speciaal) onderwijs.
De leerlingen komen het ochtend- en/of het middagdeel naar school. Op woensdag zijn de kinderen vrij. Deze dag is gereserveerd voor gesprekken met ouders.
Ma, Di, Wo
Do, Vrij
Schoolpsycholoog
IB'er