PBS
Positive Behavior Support (PBS) is een schoolbrede aanpak van gedrag om een veilig en positief schoolklimaat te creëren dat het leren bevordert.
Dit gebeurt door:
belangrijke basiswaarden van de school te bepalen (aardig zijn en veiligheid);
deze basiswaarden te vertalen naar gedragsverwachtingen voor alle ruimtes van de school;
de gedragsverwachtingen op en rond de school visueel te maken;
het gedrag actief aan te leren en regelmatig te oefenen;
het gedrag systematisch te belonen.
Daarnaast verzamelt school informatie over gedrag van leerlingen. Dit doen we door te registreren waar, wanneer en met wie gedragsincidenten plaatsvinden. Deze informatie helpt de school om gerichte beslissingen te nemen over gedrag en waar nodig tot actie over te gaan. De school betrekt daarnaast ouders bij het onderwijs van hun kind en samen met hen wordt nagedacht over manieren waarop ouders het positieve gedrag van hun kind thuis kunnen stimuleren.
Wat levert het op: buitenlands onderzoek laat zien dat de PBS-aanpak positieve effecten heeft bij leerlingen, leerkrachten en andere medewerkers van de school.
Leerlingen:
voelen zich veiliger;
gedragen zich sociaalvaardiger;
vertonen minder probleemgedrag;
laten betere schoolprestaties zien;
worden minder vaak de klas uitgestuurd;
worden minder vaak slachtoffer van fysiek of verbaal geweld;
hebben meer effectieve leertijd;
voelen zich meer betrokken bij het leerproces.